Carlos Cataneda' nın Cadıları ( Kadın Büyücüler ) ( Tensegrity Kadınları ) (Kayıp Kadınlar) (Görücüler) 1.Bölüm
Bugünkü yazım, tarihe Carlos Castaneda' nın cadıları olarak geçmiş kadınlarla ilgili.
2003 yılında Amerika' da Ölüm Vadisi' nde yürüyüş yapan bir grup insan, Panamint Kumullları' nın kenarında, sonradan bir kadına ait olduğu anlaşılan iskelet kalıntıları buldular. Kalıntının kafatası yoktu. Hayvanlar tarafından parçalandığı düşünülen iskelette pembe koşu giysilerine ait kalıntılar ve cebinde bir bıçak vardı. 5 yıl önce 1998 yılında, aynı bölge yakınlarında terk edilmiş bir araba bulunmuştu. Araba kırmızı bir Ford Escort 'tu ve Patricia Lee Partin'e, takma adıyla Nuri (Nury) Alexander' a aitti.
Ölüm Vadisi' ndeki Panamint Kumulları: Bu fotoğrafı https://4missingwomen.com/ sitesinden aldım. Söz konusu site kayıp 4 kadını aramak için, aileleri, kardeşleri, çocukları, kuzenleri ve arkadaşları tarafından kurulmuştur. |
İskeleti inceleyen yetkililer, bu kalıntıların Patricia Lee Partin'e ait olduğunu tespit ettiler. Zaten el konulan araba ve ceset hemen birbiriyle ilişkilendirilmişti. Geriye kanıtlamak kalıyordu. DNA testiyle onaylamaları 3 yıl sürdü. 2006 yılında DNA sonucuna göre, bulunan iskelet, Carlos Cataneda' nın kayıp cadıları olarak adlandırılan kadınlardan biri olan Patricia Lee Partin' e ait olduğu resmiyet kazandı.
Foto: https://twooutliers.com/how-to-backpack-panamint-sand-dunes-death-valley/ |
Peki kimdi bu kayıp kadınlar?
Niye bulunamadılar?
Eğer bir hikayenin içinde Carlos Castaneda varsa birçok takma ad ve birçok takma ünvan da bu hikayededir.
Tasiha Abelar, (Gerçek adı: Maryann Simko) (Anna Marie Carter kullandığı takma adlardan biri)
Florinda Donner, Grau (Regina Margarita Thal)
Dee Ahn Alvers (Kylie Lundahl)
Amalia Marquez (Talia Bey)
Nuri/Nury Alexander (Patricia Lee Partin)
Bu kadınların hepsi Carlos Castaneda' nın 27 Nisan 1998' de karaciğer kanserinden ölmesinden hemen sonra ortadan kayboldular. Lee Partin' in ki, biraz farklıydı. Diğerleri Castaneda' nın hemen ölümünden sonra kayboldular, Lee Partin ise diğer kadınların kaybalomasını takip eden günlerde ortadan kayboldu.
Carlos Castaneda, Time Dergisi Kapağı / 5 Mart 1973 |
Times Dergisi'ne 5 Mart 1973 'de kapak olan Carlos Castaneda ""yeni çağın vaftiz babası" olarak tanımlanmıştı. UCLA Üniversitesi' nde "antropolog" olan Castaneda, takipçileri tarafından "yeni nagual" olarak adlandırılmaktaydı. Bir çok yazar ve eleştirmen tarafından filozof, neonatal şaman, newage yazarı ve benzeri lakaplarla tanıımlanmıştı.
Florinda Donner-Grau, "Rüyacı" kitabında Carlos Castaneda için "Joe Cortez", "Nagual", "Isidora Baltazar" ve "Charlie Spider" isimlerini kullanmıştı.
Bay Flores dalgınlığımı bozarak,
“Sadece tek ismim olmasının nedeni,” dedi, “benim bir nagual olmamam.”
“Nagual da nedir?”
“Ah, açıklanması korkunç zor bir şey bu.” Dostça gülümsedi.
“Sadece Mariano Aureliano ve Isidoro Baltazar açıkla yabilir bunu.”
“Isidoro Baltazar da kim?”
“Isidoro Baltazar yeni nagualdır.”
“Daha fazla anlatmayın lütfen,” dedim huysuzlanarak. Elimi alnıma koyarak tekrar kanepeye oturdum. “Kafamı karıştırıyorsunuz Bay Flores ve ben hâlâ kendimi toparlamış değilim.” Ona yalvarır gibi bakarak, “Carlos nerede?” diye sordum.
“Neden kendine Charlie Spider diyor?” diye sordum merakla.
“Farklı durumlar için farklı isimler,” diye cevap verdi Bay Flores, sanki ezbere bir slogan söylüyormuş gibi.
“Bütün bunları sana açıklaması gereken kişi Mariano Aureliano'dur.”
“Mariano Aureliano'nun ismi de Juan Matus mu?” Bay Flores başını olumlu anlamda salladı,
“Kesinlikle öyle,” kocaman, neşeli bir gülümsemeyle.
“Onun da farklı durumlar için farklı isimleri vardır.”
Carlos Castaneda kimdi?
Castaneda ile ilgili yazımı daha sonradan yayınlayacağım. Castaneda' yı ilk okumaya başladığımda daha ilk sayfalarda elimden nasıl bıraktığımı, yıllar sonra tekrar nasıl okuduğumu anlatacağım. Bu yazıdaki konum Castaneda' nın cadıları. Ancak kısacew değinmek gerekirse...
Peru doğumlu olan Carlos Castaneda, 1960' ların başında Meksika' da bir otobüs durağında Don Juan adında bir Yaquei Kızılderilisi' yle tanıştığı ve sonrasında yaklaşık 10 yıl boyunca kendisinden çıraklık eğitimi aldığını iddia ettiği deneyimlerini 1968 yılında "Don Juan Öğretileri" adlı kitapta yayınlamıştı. Castaneda o yıllarda UCLA Üniversitresi' nde yüksek lisans öğrencisiydi. Kitap çok büyük bir yankı uyandırmıştı. Bu sayde Castaneda doktora ünvanı almıştı. Ta ki söz konusu kitapta geçen Don Juan' ın hiç var olmadığı, kitabın uydurma bir hikaye olduğu kanıtlanana kadar. Daha sonra 8 kitap daha yazan Castaneda' ya olan ilgi hiç azalmadı. Hatta bazı kitapevleri halen daha kitaplarını kurgu olmayan olarak sınıflandırmaktadır.
Carlos Castaneda, Öğrencilik Yılları / UCLA |
Gelelim Cadılara ne olduğuna?
Her ne kadar Türkçe çevirisi cadı olsa da, bu kadınlara ait tanımlamayı bizim anladığımız cadı kavramından farklı bir anlamda kullanmak gerek. Büyücü desek, o da sanki kazanda kedi tırnağı, yılan kuyruğu, kurbağa ayağı kaynatan büyücülere benzetileceğinden bu kelime de tam anlamıyla bu kadınları tanımlamıyor.
Bazı kaynaklarda "Tensegrity Kadınları" olarak adlandırlıyorlar.
Ben ise onlara "Castaneda'nın Kayıp Kadınları" demek istiyorum.
Büyücü kelimesi yerine ise "Görücü" kelimesinin daha iyi bir tanımlama olduğunu düşünüyorum.
Taisha Abelar, Carlos Castaneda ile tanıştığında 19 yaşındaydı ve UCLA Ünivsersitesi' nde antropoloji okuyordu. Cadtaneda' nın çevresindeki bu kadınlar, hem sıkı bir takipçisi hem de sevgilileri olarak biliniyordu. Diğer cadılarla birlikte Castaneda' nın Westwood' daki evinde hep birlikte yaşadılar. Tasiha, Türkçe' ye "Büyü Geçişleri" (The sorcerers' crossing) olarak çevrilen kitabında Meksika' da Don Juan' ın da bulunduğu bir evde 1 yıl boyunca yaşadığını ve öğretileri konusunda eğitim aldığını iddia etmişti.
Taisha, Don Juan grubunun "İz Sürücüler" olarak adlandırılan büyücülerindendi. Florinda Donner ise "Rüya Görücüler" grubundandı. İz sürücüler grubu, "Abelar" soyadını, rüya görücüler ise "Grau" soyadını kullanıyorlardı.
Maryann Simko, adını Taisha Abelar olarak, Regina Margarita Thal ise adını Florinda Donner Grau olarak değiştirmişlerdi. Bu değişiklik Castaneda' nın Westwood' daki evinde yerleşmesinden hemen sonraydı. (1973) Ancak Taisha Büyü Geçişleri kitabını 1992 yılında yayımlamıştı. Kitabındaki olaylar henüz Castaneda ile tanışmadan öncesine aitti ve kitapta "Taisha" adını kullanıyordu. Bu kitabı defalarca okudum. Belki birçok kez daha okuyacağım.
Benim için kitaptaki en ilginç iki konu, "Özetleme" ve Clara' nın Taisha' ya tekrarlaması için öğrettiği "Hareketler" di. Özetleme ve hareketler (daha sonradan Tensegrity olarak adlandırılmıştır.) bir büyücünün içsel enerjiyi toplayabilmesi için gerekli olan kadim tekniklerdi.
Taisha kendisiyle yapılan bir röportajda "Özetleme" yi şu şekilde tanımlamıştır.
Özetleme kişisel yansımayı, başka deyişle kişinin geçmişi ve insanlarla olan ilişkileri çerçevesinde yarattığı ve hayatı boyunca sürdürdüğü, kendini ne olarak gördüğünü belirleyen kişilik imajını silmek için geliştirilmiş bir tekniktir. Ve kişisel yansıma sadece bir fikirden ibaret değildir. Yansıma diyorum, fakat enerjik bir yansıma. Bir kişi diğer insanlarla etkileşimde bulunduğunda bir erk değiş tokuşu meydana gelir. Bu erkenin çoğu kaybolur ya da bir yerlerde kalır. Kaygılar ve derinden hissedilen duygular vasıtasıyla dünyada ve insanlarda bırakılır.
Büyücünün stratejisi işte bu dağılan erkeyi geri kazanmaktır, böylece geçmişte bıraktığınız bütün erkeye şimdi yeniden sahip olursunuz. Neden erkinizi sizi kişisel yansımanıza mıhlayan acayip bir geçmişte yüzergezer halde bırakasınız ki? Tek yapacağınız sessiz, sakin ve yalnız kalabileceğin bir yerde oturmak; tercihen dolap, büyük bir kutu, hatta duş kabini bile olabilir, çünkü kapalı bir alana gereksinim vardır –büyücüler kendi özetleme kutularını kullanırlar, kendilerini gömerler ya da mağaralarda otururlardı. Ben kendi özetlememe küçük bir mağarada başladım-, burada amaç erke bedeni kapalı bir yerde tutarak ışıltılı çift üzerinde baskı oluşturmaktır.
Taisha, Castaneda' nın ölümünden bir gün sonra diğer kadınlarla birlikte ortadan kayboldu. Kendisinden hiç haber alınamadı.
Kitabında, Clara ile yaşadığı bir diyalogta; (https://www.ondergungor.com/2023/03/baska-nasl-olebiliriz-ki.html)
Clara doğumdan önce, insanın zorlandığı ikiciliğinin var olmadığını, ama doğumdan başlayarak, iki parçanın insanoğlunun istencinin çekmesi tarafından ayrıldığını söyledi. Bir parça dışa doğru döner ve fiziksel beden olur; diğeri, içeri döner ve çift olur. Ölümde ağır olan parça, beden, onun tarafından içine alınmak için toprağa döner ve. Hafif parça, çift, özgür kalır. Ama yazık ki, çift hiçbir zaman mükemmelleştirilmediğinden, özgürlüğü, evrenin içine dağılmadan önce, yalnızca bir an için deneyimler.
Clara, “Eğer yanlış beden ve zihin ikiciliğimizi silmeden ölürsek, alışılmış bir biçimde ölürüz,” dedi.
“Başka nasıl ölebiliriz ki?”
Clara bir kaşını kaldırarak bana baktı. Sorumu yanıtlamak yerine, güvenli bir ses tonuyla dönüşüm yasayabileceğimiz olasılığından haberimiz olmadığı için öldüğümüzü açıkladı. Bu dönüşümün bu yaşam süresi içinde başarılması gerektiğini ve bu görevde başarılı olmanın bir insanın sahip olabileceği tek gerçek amaç olduğunu vurguladı. Bütün diğer başarılar geçiciydi, çünkü ölüm hepsini hiçbir şeyliğe dönüştürüyordu.
Büyü Geçişleri / Taisha Abelar
Clara, Tasiha'ya ölümü böyle anlatmaktadır.
Kimbilir belki de Clara' nın dediği şekilde ölmüştür.
Belki de bazı tarikatlarda görüldüğü gibi intihar etmiştir. Onu intihara sürükleyecek bir neden de bulunmaktadır. Carlos Castaneda "Yeni Nagual" dı. O hastalanamaz ve diğerleri gibi ölemezdi. Ancak doğal nedenlerle, karaciğer kanserinden ölmüştü. Öğretisi çökmüştü.
Gerçi Alexander Blair-Ewart' ın Taisha ile yaptığı bir röportajda, Taisha Castaneda' dan "üç bölmeli nagual" olarak bahsetmekteydi.
Hepsinden önce, bir sebep şu ki Carlos Castaneda, Florinda Donner, Carol Tiggs ve ben, don Juan’ın hattının sonuncularıyız, o silsilenin sonuncusuydu, hattın bitişi. Bunu zamanında bilmiyorlardı ve bizi eğitiyorlardı –Ben don Juan’ın dünyasına çok genç yaşta girdim, yetişkinliğe yeni adım atarken.
Yetişkin hayatım önce don Juan, daha sonra da Carlos Castaneda ile birlikte geçti.-, Castaneda’nın yeni Nagual olacağını bilmiyorlardı. Yeni Nagual, belirlenmiş olan kurala göre kendi topluluğuna sahip olacaktı ve belli sayıda rüyacı ve iz sürücüden oluşan bir grup kuracaktı. Böylece bizi rüya görme, iz sürücülük ve kullandıkları diğer tekniklerde eğittiler, bunları bize devrettiler. Fakat birden Carlos Castaneda’nın dört bölmeli bir Nagual olmadığı ortaya çıktı.
Bir Nagual, dört enerji bölmesinden oluşur, bu erke bedeninin biçimiyle ilgili bir meseledir. O, üç parçalı Nagual’dı; bu onun görevinin farklı olduğu anlamına geliyordu. En büyük farklılıklardan biri de şuydu ki, Nagual kadın genellikle önceki Nagual’ın grubuyla birlikte gider; fakat Carol Tiggs don Juan’la birlikte gitmesine rağmen günün birinde geri döndü. Nagual Carlos’un niyeti, ya da Florinda Donner’inki ve benimki, onu bu gerçekliğe geri getirdi. Başka bir deyişle birleşim noktası geri kaydı, ve şimdi o bizimle birlikte. Bu durum ne Don Juan’ın silsilesindeki görücüler, ne de bütün bir Nagual kuşağı içinde kesinlikle duyulmamış bir şey. Böylece o geri geldi ve deneyimlerimiz hakkında yazmak, onları aktarmak için gereken enerjiyi verdi bize.
Alexander: Yani Carol Tiggs geri döndü ama aslında beklenilen don Juan Matus ile gitmesiydi...
Tashia: ...ve gitti zaten. Onlar giderken Carol’u da yanlarına aldılar.
Ayrıca bu röportajda Taisha ne yaptıklarını çok açıklayıcı bir şekilde anlatıyordu.
Birleşim noktasını kaydırmak için rüya görme tekniklerine yoğunlaşan eski büyücülerin başlıca tuzaklarından biridir; fakat onlar bunu dengelemek için iz sürücü’nün yöntemine sahip değillerdi. Bu bir denge sorunudur, çünkü temkinli ve kontrollü olmadığınız sürece birleşim noktasını hareket ettirmenin anlamı nedir ki?
Hareket ettirirsiniz, gittiğiniz dünyalarda kaybolursunuz ve asla tekrar bu düzleme geri dönemezsiniz, bizim bu noktada yaptığımız tam da budur. Başka dünyalara gidiyoruz, fakat aynı zamanda ileri geri kayarak bu gerçekliğe dönebiliyoruz, bu kontrole sahibiz...
Aslında Taisha Abelar' ın Büyü Geçişlerini kitabını ilk okuyuşum, Tim Robbins' in Parfümün Dansı kitabından sonra olmuştu. Çok etkilenmiş daha sonra defalarca okumuştum. Daha sonrasında Florinda Donner' ınki ve tekrar Castaneda....
Eğer tinsel bir arayıştaysanız, bu tür kitapların sizde iz bırakmaması mümkün değildir. Cennet ve cehnnem olgusundan arındırılmış bir öğreti belki de Castaneda' nın niye bu kadar takipçi topladığının gerçek açıklamasıdır.
Bir sonraki yazım Florinda Donner Grau
Yorumlar
Yorum Gönder